Waar begin je toch als je een plan van aanpak schrijven voor je scriptie moet? Die eerste stap – het schrijven van een plan van aanpak – daar worstelen veel studenten mee! Je staat er niet alleen voor, hoor. Vrijwel iedereen die ooit een hbo of universitaire studie deed moest zo’n PvA schrijven. Het is echt de fundering van je hele scriptie, snap je? Zonder goed plan van aanpak bouw je je onderzoek op drijfzand. Daarom gaan we jou helpen om dit obstakel te overwinnen!

Wat is een plan van aanpak?

Een plan van aanpak, vaak afgekort als PvA, is eigenlijk gewoon je routekaart. Het laat zien hoe je van A naar Z komt met je scriptie plan van aanpak. Je schrijft er precies in wat je gaat onderzoeken en hoe je dat wilt aanpakken. Denk aan dingen als je hoofdvraag, deelvragen, de methodes die je gebruikt en wanneer je wat gaat doen. Het helpt je om niet verdwaald te raken in het grote scriptie-avontuur!

Op de hbo maken studenten vaak een uitgebreid plan, maar ook op de universiteit ontkom je er meestal niet aan. Je docent of begeleider wil gewoon zeker weten dat je weet wat je doet voordat je echt begint. En eerlijk? Dat is ook voor jezelf super handig!

Waarom is het nodig om een plan van aanpak te schrijven?

Ugh, schrijven van een plan van aanpak… dat denk je misschien. Een krachtig plan van aanpak schrijven bespaart je later hoofdpijn! Het is niet alleen omdat je school of uni het vraagt. Het heeft echt namelijk echt nut als je het goed gebruikt.

Ten eerste zorgt het voor structuur. Je denkt alles van tevoren door en maakt beslissingen over de richting van je onderzoek. Daarnaast voorkomt het dat je op het laatste moment in paniek raakt omdat je tijd tekort komt. Met een werkplanning weet je precies wanneer je wat moet doen.

Bovendien begrijpt je begeleider meteen wat jouw ideeƫn zijn. Dat voorkomt misverstanden en zorgt dat je niet halverwege je onderzoek ineens een andere kant op moet. En het allerfijnste? Jijzelf krijgt ook kristalhelder wat je precies gaat doen. Win-win-win dus!

Voorbeeld van een plan van aanpak

OkĆ©, maar hoe ziet zo’n plan van aanpak voorbeeld er dan uit? Daar ben je vast benieuwd naar. Er zijn gelukkig genoeg voorbeelden te vinden! Kijk eens bij medestudenten die al eerder een scriptie hebben geschreven – zij hebben vaak nog oude versies liggen. Of vraag je docent of je een plan van aanpak scriptie voorbeeld mag zien.

Online vind je ook massa’s hbo plan van aanpak voorbeelden, maar pas op: niet alles is even goed! Soms krijg je van je opleiding zelfs een gewenste format aangeleverd. Gebruik die dan vooral, want dan weet je zeker dat je aan alle eisen voldoet. Verschillende opleidingen hebben namelijk vaak net andere wensen voor wat er in zo’n plan moet staan.

Stappenplan voor het maken van een plan van aanpak

Laten we eerlijk zijn, je kunt niet zomaar beginnen met typen. Voor het opstellen van een goed plan van aanpak moet je systematisch te werk gaan. Hieronder volgt een kort stappenplan dat je op weg helpt.

1. Maak jezelf vertrouwd met de leertaak

Allereerst: snap wat er van je verwacht wordt! Lees de opdracht die je hebt gekregen GOED door. Sommige studenten slaan deze stap over en beginnen meteen, maar dat is echt zonde. Je kunt beter eerst helder hebben wat je docent of begeleider verwacht.

Stel jezelf vragen als: Wat is het doel van deze opdracht? Welk niveau moet mijn onderzoek hebben? Hoe uitgebreid moet het zijn? Heb ik een vrije keuze in onderwerp of zijn er bepaalde thema’s aangegeven? Als je twijfelt, stap dan gewoon naar je begeleider toe en vraag het! Beter een domme vraag dan een domme fout, toch?

2. Lees alle vereisten

De volgende stap is het doornemen van alle regels en eisen die horen bij het schrijven van je plan. Op de hbo en universiteit zijn ze dol op richtlijnen, en het is belangrijk dat je die kent! Dingen zoals de lengte van je plan, welke hoofdstuk inleiding of aanleiding erin moeten staan, hoe je moet verwijzen naar bronnen die specifiek mogelijk te maken zijn – je weet wel, dat soort dingen.

Soms krijg je een handleiding of studiewijzer waarin dit allemaal staat. Of misschien heeft je opleiding een website met informatie. Bekijk ook of er specifieke beoordelingscriteria zijn. Dan weet je precies waar de docenten op letten als ze je werk nakijken. Slim, toch?

3. Structuur creƫren

Nu je weet wat er verwacht wordt, is het tijd om structuur aan te brengen. Eigenlijk ga je nu de inhoudsopgave van je plan maken, voordat je de rest schrijft. Begin met de grote hoofdstukken zoals inleiding, probleemstelling met hoofdvraag, literatuurlijst en werkplanning.

Maak daarna subhoofdstukken voor specifiekere onderdelen. Dit helpt je enorm bij het schrijven! Je kunt zelfs bij elke sectie alvast wat steekwoorden zetten over wat je er wilt behandelen. Zo ontstaat er langzaam een samenvatting van je hele plan. Sommige studenten vinden het fijn om deze structuur eerst op papier te schetsen, anderen doen het meteen in Word.

4. Schrijven van de hoofdinhoud

Nu komt het echte werk: het schrijven van plan van aanpak (PvA) zelf! Ga van begin tot eind door je structuur heen en vul alle onderdelen in. Werk rustig van hoofdstuk naar hoofdstuk. Je hoeft niet per se in volgorde te werken – soms is het makkelijker om te beginnen met de delen waar je het meest over weet.

Plan van aanpak (PvA) voor een scriptie

Waaruit bestaat een plan van aanpak (PvA)?

Een compleet plan van aanpak heeft een aantal vaste onderdelen. Zo maak je een overzichtelijk document dat iedereen makkelijk kan volgen. We gaan ze nu stuk voor stuk behandelen.

1. Titelpagina

Je titelpagina is eigenlijk een soort visitekaartje van je PvA! Hier zet je niet alleen de naam van je scriptie maar ook een heleboel andere dingen. Denk aan je eigen naam (logisch natuurlijk), maar ook je studentnummer, opleiding en datum. Vergeet je begeleider(s) niet! Sommige opleidingen hebben specifieke eisen voor een titelpagina, dus check even wat jouw school verwacht.

2. Inhoudsopgave

Na je titelpagina komt de inhoudsopgave. Deze helpt lezers snel door je PvA te navigeren. In Word kun je makkelijk automatisch een inhoudsopgave maken met alle hoofdstukken en pagina’s. Super handig! Zo zie je in Ć©Ć©n oogopslag hoe je PvA is opgebouwd. Het toont aan dat je gestructureerd werkt – iets wat docenten echt waarderen. Wist je trouwens dat je deze pas helemaal op het eind hoeft te maken? Dan weet je zeker dat alle paginanummers kloppen!

3. Inleiding

Je inleiding of aanleiding is meer dan alleen een “hallo, dit is mijn onderwerp”. Hier vertel je waarom je dit onderzoek doet en schets je de context. Wat is de aanleiding? Waarom is dit belangrijk? Je hoeft hier nog niet super diep in te duiken, maar maak mensen wel nieuwsgierig! Een goede inleiding is een beetje als een film-trailer: het geeft een idee van wat komt, zonder alles weg te geven. Soms voeg je hier ook een korte leeswijzer toe waarin je vertelt hoe de rest van het stuk is opgebouwd.

4. Beschrijving van de organisatie

Als je onderzoek doet bij een bedrijf of instelling, is het handig om die even voor te stellen in het hoofdstuk inleiding of aanleiding. Niet iedereen kent jouw stagebedrijf! Vertel kort iets over wat ze doen, hun visie/missie, en waarom dit relevant is voor jouw onderzoek voor jouw onderzoek binnen de organisatie. Je kunt dit in je inleiding doen of in een apart hoofdstuk – wat jij logischer vindt. Maak het niet te lang (het gaat niet om een bedrijfsprofiel), maar geef wel genoeg context om je onderzoeksprobleem te begrijpen.

5. Probleemstelling (hoofd- en deelvragen)

Dit is echt het hart van je onderzoek! Hier formuleer je helder wat je precies gaat onderzoeken. Je hoofdvraag is de grote vraag die je wilt beantwoorden. Zorg dat deze specifiek, duidelijk en haalbaar is.

6. Probleemstelling en definitie van het onderzoek

Je probleemstelling is als het ware je kompas tijdens het schrijven. Leg hier uit welk probleem je onderzoekt en waarom dat belangrijk is. Misschien is er iets mis binnen een bedrijf? Of is er een wetenschappelijke vraag die nog niemand heeft beantwoord? Wees zo concreet mogelijk! Een vaag probleem leidt tot vaag onderzoek. Dus in plaats van “ik onderzoek marketing”, schrijf je bijvoorbeeld “ik onderzoek waarom jongeren tussen 18-25 jaar niet reageren op de sociale media campagnes van bedrijf X”. Veel studenten worstelen hiermee, dus neem er de tijd voor!

7. Formulering van hoofd- en subvragen

Je hoofdvraag is je grote vraag, maar vaak is die te complex om in Ć©Ć©n keer te beantwoorden. Daarom breek je hem op in kleinere deelvragen. Deze helpen je om stap voor stap naar het antwoord toe te werken. Bijvoorbeeld, als je hoofdvraag is “Hoe kan bedrijf X zijn online verkoop verbeteren?”, kunnen deelvragen zijn: “Wat zijn de huidige knelpunten in het koopproces?”, “Welke verbeteringen hebben concurrenten?” en “Welke technische oplossingen zijn beschikbaar?”. Het is een doelstelling van de hoofdvraag.

8. Doelstellingen bepalen

Wat wil je eigenlijk bereiken met je onderzoek? Dat beschrijf je hier! Je doelstelling kan praktisch zijn (“een adviesrapport maken waarmee bedrijf X zijn omzet kan verhogen”) of meer theoretisch (“inzicht krijgen in het koopgedrag van millennials”). Een goede doelstelling is concreet en realistisch. Maak hem SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Dat klinkt saai, maar het helpt je echt om gefocust te blijven!

9. Eindproduct en beoogd gebruik

Wat lever je uiteindelijk op? Een adviesrapport? Een strategisch marketingplan? Een prototype? Beschrijf hier wat je concrete eindproduct zal zijn en hoe het gebruikt kan worden. Als je bijvoorbeeld een strategisch marketingplan maakt, leg dan uit hoe het bedrijf dit kan implementeren en wat de verwachte resultaten zijn. Anders verdwijnt het rapport al gauw in een kastje.

10. Opstellen van een theoretisch kader

In het theoretisch kader voor jouw onderzoek laat je zien dat je je huiswerk hebt gedaan. Welke theorieƫn en modellen zijn relevant voor jouw onderzoek? Wat hebben andere onderzoekers al geschreven over dit onderwerp? Je hoeft hier in je PvA nog niet alles uit te werken (dat doe je later in je scriptie), maar je moet wel laten zien welke richting je opgaat. Denk aan belangrijke concepten, modellen of frameworks die je wilt gebruiken. Dit laat zien dat je niet zomaar wat doet, maar bouwt op bestaande kennis!

11. Methodologie

Hoe ga je je onderzoek aanpakken? Ga je interviews houden, risicoanalyse maken, experimenten doen? En waarom kies je voor deze methode plan van aanpak? Leg uit hoe jouw onderzoeksopzet helpt om je onderzoeksvraag te beantwoorden. Wees specifiek! Dus niet alleen “ik ga interviews houden”, maar ook met wie, hoeveel, en waarom juist deze personen? Denk ook na over mogelijke risico’s of beperkingen. Wat als mensen niet willen meewerken aan je enquĆŖte? Een goede onderzoeksopzet laat zien dat je grondig hebt nagedacht over hoe je betrouwbare resultaten gaat verzamelen.

12. Weergave van werkplanning

Een goed plan heeft ook een duidelijke tijdlijn. Wanneer ga je wat doen? Maak een realistische werkplanning waarin je alle stappen van je onderzoek uitzet in de tijd. Denk aan literatuuronderzoek, dataverzameling, analyse, schrijven van conceptversies en de eindredactie. Een Gantt-chart kan hier super handig zijn – dat is zo’n grafiek waarbij je activiteiten op een tijdlijn zet. Vergeet niet om wat speling in te bouwen, want er gaat altijd wel Ć­ets anders dan gepland!

13. Literatuurlijst (of bronnenlijst)

Je PvA sluit je af met een concept-literatuurlijst of bronnenlijst van de bronnen die je hebt gebruikt Ć©n die je nog van plan bent te gebruiken. Dit is nog een conceptversie van je uiteindelijke literatuurlijst. Het laat zien dat je al hebt nagedacht over relevante literatuur en dat je weet waar je moet zoeken. Let op dat je de juiste stijl gebruikt (APA, MLA, Chicago, of wat je opleiding voorschrijft). Een goede literatuurlijst bevat verschillende soorten bronnen: boeken, wetenschappelijke artikelen, rapporten, en betrouwbare online bronnen.

Welke werkwoordstijd gebruik je in het plan van aanpak?

De werkwoordstijd in je PvA kan best verwarrend zijn! Je schrijft over iets wat je gƔƔt doen, maar je schrijft het PvA nu. Meestal gebruik je de tegenwoordige tijd voor je plan: “Dit onderzoek richt zich op…” of “De methode bestaat uit…”. Voor literatuur die je bespreekt, gebruik je de onvoltooid tegenwoordige tijd: “Smith (2018) concludeert dat…” of “Uit eerder onderzoek blijkt dat…”.

Wat je beter kunt vermijden is de toekomende tijd, zoals “Ik zal interviews afnemen”. Schrijf liever “Dit onderzoek maakt gebruik van interviews”. Dat klinkt meteen een stuk professioneler! Het helpt om je tekst in tegenwoordige tijd als volgt te schrijven:

Niet zo Maar zo
“Ik zal onderzoeken…” “Dit onderzoek richt zich op…”
“In het eerste hoofdstuk zal ik…” “Het eerste hoofdstuk behandelt…”
“De resultaten zullen worden geanalyseerd…” “De resultaten worden geanalyseerd…”

Tips voor het schrijven van een plan van aanpak (PvA)

Een paar handige tips om je PvA naar een hoger niveau te tillen:

  • Begin op tijd! Een goed PvA kost meer tijd dan je denkt. Je moet nadenken, puzzelen, schrappen en herschrijven.Ā 
  • Wees concreet en specifiek. Vermijd vage termen als “onderzoeken”, “analyseren” of “bekijken” zonder uit te leggen hoe je dat precies gaat doen.Ā 
  • Laat je PvA lezen door iemand anders. Soms zit je zo in je eigen verhaal dat je niet meer ziet of het logisch is voor anderen.Ā 
  • Koppel alles aan je onderzoeksvraag. Elke methode, elke theorie, elke stap in je planning moet bijdragen aan het beantwoorden van je hoofdvraag.Ā 
  • Maak je probleemstelling SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Dan weet je zeker dat je onderzoek haalbaar is.Ā 
  • Vergeet niet dat je PvA een levend document is. Als tijdens je onderzoek blijkt dat je bepaalde dingen anders moet aanpakken, pas dan je PvA aan en bespreek dit met je begeleider!

Wij kunnen je helpen!

Vastgelopen met je plan van aanpak scriptie voor je scriptie? Geen paniek! Wij helpen je graag op weg. Of je nu worstelt met het formuleren van een scherpe onderzoeksvraag, de juiste methodologie niet kunt vinden, of gewoon niet weet waar je moet beginnen ā€“ onze ervaren scriptiecoaches staan voor je klaar. We lezen je PvA kritisch door, geven gerichte feedback en concrete verbeterpunten. Zo maak je van je plan van aanpak een solide basis voor een succesvolle scriptie! Neem vandaag nog contact met ons op en zet die eerste belangrijke stap naar je diploma.

    Wij helpen je graag!

    Soort hulp nodig

    Studiegebied

    Deadline

    Aantal pagina's

    Telefoonnummer

    * E-mailadres